Schrijver

BIOGRAFIE

Marloes IJpelaar is in 2018 afgestudeerd aan de acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Tijdens haar opleiding profileerde zij zich al als maker. Zij maakte samen met Nader Farman Lady Into The Fox, (naar het gelijknamige boek) dat zij zelf vertaald en bewerkt heeft. Voor het Cafe Theater Festival schreef zij de voorstelling Politieke Wanhoop, door Toiletdames. Ook schreef en maakte zij de solovoorstelling Vivre Sa Vie. Na haar opleiding richtte IJpelaar samen met Ella Kamerbeek Club Lam op. Hiervoor schreef zij de voorstellingen Let Them Eat Cake, Tindersprookje en Die Already. 

 

STIJL

Marloes IJpelaar heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld als schrijfster en onderscheidt zich door haar interesse en strijdlust om historische vrouwen opnieuw een podium te geven. Haar teksten zijn herkenbaar en in directe taal. IJpelaar stelt beelden, die opgeslagen liggen in ons collectief geheugen ter discussie. Dit doet zij door haar personage uit het verleden in het heden te plaatsen. De historische figuren krijgen een moderne taal en nieuw perspectief. Zij spreken met de kennis van het heden. Het gecreëerde universum doet zo niet alleen een aanspraak op de werkelijkheid van het theater, maar speelt ook met ons collectieve geheugen. Zo verward IJpelaar het publiek en daagt uit tot een zelfstandige manier van denken. 

PERS

Rubens Meisjes

“Deze nieuw geschreven toneeltekst van Marloes IJpelaar bulkt van origineel, scherp en hilarisch commentaar op eigentijdse fenomenen. ” ★★★★de Volkskrant

“Leeuwinnen delen rake klappen uit over de objectivering van het vrouwenlichaam.” Theaterkrant

“Theatercollectief Club Lam voegt hiermee weer een boeiend ideeënstuk over feminisme en (mannelijke) onderdrukking toe aan hun oeuvre.” ★★★ NRC

“De verhalen van historische vrouwen weerspiegelen soms ook onze wereld.” interview in de Volkskrant

“Er mag gelachen worden.” – interview in De Limburger

 

Lourdes

“Vlammende monoloog over de mens achter het uiterlijk.” – Theaterkrant

“Typecasting is niet verkeerd, maar wel als het vrouwen reduceert tot één eigenschap.” – NRC 

 

Lolita

“In de even hilarische als aangrijpende tekst van Marloes IJpelaar krijgt Lolita eindelijk zelf het woord.” – ★★★★ de Volkskrant 

“Krachtig vrouwelijk antwoord op Nabokov” Theaterkrant 

 

“Het is interessant, in deze tijd om kritisch te kijken en een stem te geven aan Lolita.” – interview in de Volkskrant 

In de pers:

“Een vreedzame revolutie: deze feministische theatermakers verrijken de eenzijdige canon” – interview in De Volkskrant 

“Met Club Lam willen we nieuwe mensen aantrekken. Dat doen we door onszelf als merk te positioneren, dat verder gaat dan alleen theater: bijvoorbeeld door dus heel actief te zijn op sociale media” – interview in Theaterkrant

“Waarom zijn meer vrouwen(rollen) in het theater onmisbaar?” – interview op NPO Radio 1