BIOGRAFIE
Marloes IJpelaar (1995), heeft zich niet alleen bewezen als actrice, maar ook als een veelzijdige regisseur en schrijver. Haar toneelstukken en regiewerk worden gekenmerkt door scherpe humor, kritische reflecties op maatschappelijke thema’s en een diepgaande blik op historische en hedendaagse figuren. Haar producties worden vaak geprezen om hun originaliteit en intelligentie, en ze weet als geen ander hoe ze complexe onderwerpen op een toegankelijke en intrigerende manier moet brengen.
Haar toneelstukken hebben lovende kritieken ontvangen, met de Volkskrant die haar werk prijst als “origineel, scherp en hilarisch commentaar op eigentijdse fenomenen.”
STIJL
IJpelaar’s werk als schrijver en regisseur kenmerkt zich door een unieke combinatie van satire, maatschappijkritiek en poëtische taal. Ze heeft een scherp oog voor het ontrafelen van traditionele narratieven en geeft historische figuren een nieuw, eigentijds perspectief. Haar voorstellingen balanceren tussen het komische en het confronterende, waardoor ze het publiek zowel weet te amuseren als aan het denken zet.

RECENSIES
Lolita ★★★★☆
“In de even hilarische als aangrijpende tekst van Marloes IJpelaar krijgt Lolita eindelijk zelf het woord.” – Volkskrant
“Krachtig vrouwelijk antwoord op Nabokov.” – Theaterkrant
Rubens Meisjes ★★★★☆
“Deze nieuw geschreven toneeltekst van Marloes IJpelaar bulkt van origineel, scherp en hilarisch commentaar op eigentijdse fenomenen.” – Volkskrant
“Leeuwinnen delen rake klappen uit over de objectivering van het vrouwenlichaam.” – Theaterkrant
“Theatercollectief Club Lam voegt hiermee weer een boeiend ideeënstuk over feminisme en (mannelijke) onderdrukking toe aan hun oeuvre.” – NRC
Lesbos ★★★★☆
“IJpelaar schreef wederom een geslaagd stuk, waarin ze een historische vrouwenfiguur in het heden plaatst.” – Volkskrant
“De intelligente tekstlagen en het aanstekelijke vuur van deze interessante jonge makers maken Lesbos tot een groot genot voor alle toeschouwers.” – Theaterkrant
Lourdes ★★★★☆
“Vlammende monoloog over de mens achter het uiterlijk.” – Theaterkrant
“De tekst van Marloes IJpelaar toont een constante vulkaanuitbarsting van kleine erupties, gevolgd door grote explosies.” – Theaterkrant
Maankoningin ★★★☆☆
“De vlugge en bij vlagen hilarische teksten, geschreven door artistiek leider Marloes IJpelaar (tevens regie) denderen de zaal in.” – Parool
“De spelers weten wel raad met de humorvolle, vaak scherpe teksten van Marloes IJpelaar, die ook de regie van het stuk verzorgde.” – NRC
PERS & INTERVIEWS
Marloes IJpelaar over de feministische invalshoek van theatergezelschap Club Lam – NPO Radio 1
De oud-Griekse dichter Sappho kan ons iets vertellen over het dichten van de orgasmekloof, denkt theatergroep Club Lam – NRC
Theatercollectief Club Lam: ‘De verhalen van historische vrouwen weerspiegelen soms ook onze wereld’ – Volkskrant
Vrouwen zijn bij theatergroep Club Lam niet alleen maar hoer, maagd of brave huisvrouw – De Limburger
Interview in het L1 Cultuurcafé – L1 Radio
De oud-Griekse dichter Sappho, maar dan als Taylor Swift. Dat ligt meer voor de hand dan je denkt, zegt Club Lam – Volkskrant
Actrice Ella Kamerbeek: ‘Zelf vergeet ik vaak dat ik dik ben.’ – NRC
Club Lam uit Sittard geeft de muzen van Rubens een stem – De Limburger
Lolita krijgt spreekrecht in de gelijknamige voorstelling van Club Lam – Volkskrant
Een vreedzame revolutie: deze feministische theatermakers verrijken de eenzijdige canon – Volkskrant
De oud-Griekse dichter Sappho, maar dan als Taylor Swift. Dat ligt meer voor de hand dan je denkt, zegt Club Lam – Volkskrant
“Met Club Lam willen we nieuwe mensen aantrekken. Dat doen we door onszelf als merk te positioneren, dat verder gaat dan alleen theater: bijvoorbeeld door dus heel actief te zijn op sociale media” – interview in Theaterkrant
“Waarom zijn meer vrouwen(rollen) in het theater onmisbaar?” – interview op NPO Radio 1