Schrijver

BIOGRAFIE

Marloes IJpelaar (afgestuurd aan de HKU 2018) is een veelzijdige regisseur en schrijver, bekend om haar originele en humoristische toneelstukken, waaronder Rubens Meisjes en Lolita. Ze is tevens de artistiek leider van Club Lam, een toonaangevend feministisch theatergezelschap dat de status quo uitdaagt met gedurfde en geestige producties.

IJpelaar’s werk staat bekend om haar vermogen om historische verhalen nieuw leven in te blazen en actuele kwesties aan te snijden met scherpe humor en een kritisch oog. Ze brengt historische figuren naar het heden, waar ze spreken met hedendaagse wijsheid, wat leidt tot verwarrende en diepgaande inzichten.

Haar toneelstukken hebben lovende kritieken ontvangen, met de Volkskrant die haar werk prijst als “origineel, scherp en hilarisch commentaar op eigentijdse fenomenen.” Naast haar werk in het theater biedt Marloes script-coaching en personage-opstellingen voor schrijvers, regisseurs en acteurs die hun vakmanschap willen verdiepen.

 

STIJL

Marloes IJpelaar heeft de afgelopen jaren een opvallende ontwikkeling doorgemaakt als schrijfster en regisseur. Wat haar onderscheidt, is haar diepgaande interesse in de persoonlijke ontwikkeling van personages en hun relatie tot de hedendaagse maatschappij. Ze staat bekend om haar vastberadenheid om complexe thema’s op een originele, scherpe en hilarische manier aan te snijden. Haar teksten zijn zowel humoristisch als aangrijpend en dagen het publiek uit om na te denken over de betekenis van iconische en/of historische personages in ons collectieve geheugen.

IJpelaar’s unieke benadering om historische figuren naar het heden te brengen, geeft hen een nieuwe stem en een eigentijds perspectief. Deze historische figuren spreken met de kennis van vandaag, wat leidt tot diepgaande en soms verwarrende inzichten. Marloes daagt het publiek uit om de realiteit van het theater en ons collectieve geheugen te bevragen, wat resulteert in een stimulerende en onafhankelijke denkwijze.

PERS

Rubens Meisjes

“Deze nieuw geschreven toneeltekst van Marloes IJpelaar bulkt van origineel, scherp en hilarisch commentaar op eigentijdse fenomenen. ” ★★★★de Volkskrant

“Leeuwinnen delen rake klappen uit over de objectivering van het vrouwenlichaam.” Theaterkrant

“Theatercollectief Club Lam voegt hiermee weer een boeiend ideeënstuk over feminisme en (mannelijke) onderdrukking toe aan hun oeuvre.” ★★★ NRC

“De verhalen van historische vrouwen weerspiegelen soms ook onze wereld.” interview in de Volkskrant

Drie welbespraakte naaktmodellen dagen schoonheidsidealen uit in het Parool
“Er mag gelachen worden.” – interview in De Limburger

 

Lourdes

“Vlammende monoloog over de mens achter het uiterlijk.” – Theaterkrant

“Typecasting is niet verkeerd, maar wel als het vrouwen reduceert tot één eigenschap.” – NRC 

 

Lolita

“In de even hilarische als aangrijpende tekst van Marloes IJpelaar krijgt Lolita eindelijk zelf het woord.” – ★★★★ de Volkskrant 

“Krachtig vrouwelijk antwoord op Nabokov” Theaterkrant 

 

“Het is interessant, in deze tijd om kritisch te kijken en een stem te geven aan Lolita.” – interview in de Volkskrant 

In de pers:

“Een vreedzame revolutie: deze feministische theatermakers verrijken de eenzijdige canon” – interview in De Volkskrant 

“Met Club Lam willen we nieuwe mensen aantrekken. Dat doen we door onszelf als merk te positioneren, dat verder gaat dan alleen theater: bijvoorbeeld door dus heel actief te zijn op sociale media” – interview in Theaterkrant

“Waarom zijn meer vrouwen(rollen) in het theater onmisbaar?” – interview op NPO Radio 1 

 

    Club Lam's Nieuwsbrief

    Maandelijkse e-mail over genderkloof, vrouwenrollen en events

    We respect your privacy.