BIOGRAFIE
Marloes IJpelaar (afgestuurd aan de HKU 2018) is niet alleen een begenadigd schrijver en regisseur, maar ook een indrukwekkende actrice. Met haar intense spel en veelzijdige expressie weet ze haar personages tot leven te brengen en het publiek mee te slepen in hun emoties en conflicten. Haar acteerwerk is meermaals geprezen door critici en theaters, waarbij haar fysieke en emotionele spel opvalt als diepgaand en gelaagd.

STIJL
IJpelaar’s acteerwerk kenmerkt zich door een rauwe, ongefilterde emotie en een speelse, scherpe timing. Ze weet moeiteloos te schakelen tussen komedie en tragedie, waardoor haar rollen een bijzondere gelaagdheid krijgen. Haar personages zijn vaak intens, grillig en onvoorspelbaar, waardoor haar spel een krachtige impact heeft op het publiek. Of het nu gaat om een moderne herinterpretatie van een klassiek personage of een volledig nieuw gecreëerde rol, IJpelaar brengt altijd een eigenzinnige en doordachte benadering met zich mee.
PERS
Lesbos – ★★★★☆
“IJpelaar toont in mooi open spel hoe haar personage verscheurd wordt door schuld, schaamte en zinnelijk verlangen.” – Theaterkrant
“Dichter Sappho wordt in het heden geplaatst in de geslaagde, grappige voorstelling Lesbos.” –★★★★☆ Volkskrant
Vote
“Vote! is een portret van een vrouw die niet gehoord is, en daar geen genoegen meer mee neemt.” – Volkskrant
“Van een niveau dat een Geleense etalage ontstijgt, het hoort eerder thuis in een groot theater.” – ★★★★☆ – De Limburger
Rubens Meisjes – ★★★★☆
“Maar de rest van de uitwerking van deze nieuw geschreven toneeltekst van Marloes IJpelaar bulkt van origineel, scherp en hilarisch commentaar op eigentijdse fenomenen.” – ★★★★☆ Volkskrant
Lolita – ★★★★☆
“Dat levert een schitterende scène op met een verhitte IJpelaar die niet weet of ze moet huilen of klaarkomen.” – ★★★★☆ – Volkskrant
“De dystopische setting en de scherpe tekst van Marloes IJpelaar dragen bij aan een indringende en gelaagde voorstelling.” – Theaterkrant
- “In Rubens Meisjes eisen drie naaktmodellen vurig hun ruimte op.” – NRC
- “Drie welbespraakte naaktmodellen dagen schoonheidsidealen uit.” – Parool
De Meiden – ★★★☆☆
“De twee actrices kunnen goed uit de voeten met de barokke taal, en geven in een fraai geschakeerd palet mooi vorm aan de dynamiek tussen de personages.” – Volkskrant